måndag 1 januari 2007

Traffic exchange

Jag skrev förut att det var det vanliga bruset man såg i sajtsnurran, aktörer i gärdsgårdsserien. Det var fel. Nu när snurran går på GammelPC-n här bredvid, så ser jag mycket mer av sajterna som jag "besöker" än jag har gjort hittills.

En ny värld
Bra många, kanske rent av hälften, handlar om Traffic exchange. Fenomenet är nytt för mig och det hela handlar om att få trafik till sin sajt. Betalar man för sig, kommer man tydligen före i kön och får fler exponeringar än vi snåljåpar som vill ha allt gratis.

Sen kan det handla om fåfänga bloggare, hemsidesnickrare, postordersajter och allt annat folk hoppas på att bli rika på. Jag har till och med sett att en förhoppningsfull skådis i början av sin karriär har slängt in sin sida i The Internet Movie Database i hanteringen. Som om det skulle ge roller.

Wikipedia om Traffic Exchange. Artikeln står under prövning och är ifrågasatt. Inte så konstigt med tanke på att T Exchange beskrivs som nära nog verkningslöst:

many people simply forget sites once the time limit is up as they are only interested in promoting their own site. Also, a small number of users may simply purchase credits because of their typically low price.
Dom som tjänar pengar på T Exchange gillar nog inte såna skrivningar.

Fast på ställen som Bloggtoppen har sajtsnurror effekt. Det har vi sett på Ronny och kanske ett par till.

Vidare verkar Sajtsnurran vara helt fri från porr. Det hör också till reglerna på "min" Sajtsnurra att ens sajt ska vara porrfri. Det är nog klokt, eftersom få seriösa sajtägare vill synas tillsammans med porren på Internet.

Av Webb 2.0, de använargenererade sajterna typ Youtube, syns inte ett spår. En del sidor är så corny att de faktiskt går varvet runt och blir sevärda på något vis. 90-talsretro, om man säger.

Paypal är det enda jag har känt igen hittills. Å andra sidan är deras sajt en av de som är mest utsatta för Nätfiske, Phising, så man vet aldrig. Kanske är det en falsk Paypal jag ser.

Klicka mig vidare på någon av sajterna i snurran tänker jag inte göra.

Inga kommentarer: