måndag 15 januari 2007

Mer om besöksstatistik

Blogge Bloggelito har lagt sig i diskussionerna om det här med besökare på ens sajt. I en mycket läsvärd artikel (som vi Internet Explorer-användare associerar till tidigt 90-tal layoutmässigt. Firefox är hans religion) skriver han om besöksstatistik och kvalitetsmätningar av olika slag.

En aspekt är hur många som länkar till ens sajt. Då är både jag och Fuskronny helt uträknade trots våra fina placeringar på Bloggtoppen. Jag hade för övrigt varit fyra inom Data/IT, fortfarande efter både Beta Alfa och en riktig raket till en nykomling, MaxiMac. MaxiMac handlar inte om burgare eller snabbmat, det är en blogg med nyheter för Mac-frälsta. Deras religion.

Totalt hade jag nu legat på 123 plats på Bloggtoppen om man inte hade kastat ut mig. Fuskronny ligger på en plats strax under 70 och är inte utkastad. Hur många besökare Fuskronny har ser vi i hans stolta flaggningar av statistiken. Hans religion.

Hur många som verkligen läser hans blogg får han en indikation på om han stänger av sina sajtsnurror ett dygn eller två. Det vore intressant.

PS
Sajtsnurror? Förmodligen. Han måste köra på flera maskiner, eller så sitter han och har ständig bevakning på sin sajtsnurredator. Endast ett dygn av de senaste tio har min sajtsnurra varit uppe 24 timmar i sträck.

Minsta popup-fönster tar ner den osaliga vandringen mellan de pulicitetshungriga sajterna i Snurran, och man får starta om. Det kan ta åtta timmar eller en, men ner går den. Var så säkra.

Inga kommentarer: