fredag 19 januari 2007

En Ronny-pudel? Njae

Diskussionerna om fusk med besöksstatistik har väckt uppmärksamhet. Inte precis vida ikring, men ändå. Den här bloggen är ett resultat av Johnny Stationsvakts observation för en tid sedan, då han påtalade att Bloggen Ronnys heta hörn använde sig av det jag har döpt till en Sajtsnurra. Ronny till och med skröt med det och lade ut en länk som skulle ge honom än fler besökspoäng om hans gäster tryckte på den. Oetiskt värre, tycker jag.

Han jag har kallat Fuskronny såg saken och i kommentarerna till postningen kan man läsa

Om du läst min blogg (inte bara den senaste dagen) så hade du upptäckt att den 30 september så startade jag ett experiment med just detta du debatterar om... -läs den!!!Jag kommer inte att kommentera mera på din sida efter detta, men jag tackar för alla besökare du "slussar" till mej genom din sida :) M.v.h / Ronny
Ronny tackade för extrapoängen, alltså. Idag kommenterar Ronny saken, inklusive den här bloggen, på sin blogg. Ingen pudel, direkt. Han avbryter tydligen ett experiment som inleddes i september förra året Update: Det var fel. Han redogör för "experimentet" utan att skriva något om att det har stoppats. Mycket riktigt är han i mina loggar nu på morgonen den 20.

Experimentet i fråga för min del renderade mig en utkastning från Bloggtoppen inom tolv timmar. Jag var hederlig och berättade vad det var frågan om. Ronny flaggade inte direkt sitt "experiment" och dagens lite hastigt hopkomna inlägg talar väl inte direkt för att "experimentet" var särskilt seriöst. Men hans blogg låg stadigt bland de 100 mest besökta på Bloggtoppens total. Det var nog det som lockade honom. Kan man säga att han drabbades av en Faust?

Det enda syfte jag kan spåra med" experimentet" är nämligen att Ronny ville ha fler besökare bara-för-att.

Skönt att han bekänner färg och lägger av, iaf.(se updaten ovan) (Om nån anmälde honom till Bloggtoppen, så var det inte jag. Promise)

Hur i helvete
man ska komma runt sånt här övergår mitt förstånd. Men otyget måste bekämpas

PS Jag har en lista på 4-5 bloggare till som jag har identifierat via Sajtsnurran, men jag vill inte hänga ut dem här. Det kan ju faktiskt vara som Jinge påpekade att någon annan drog igång en snurra i deras namn.


Andra bloggar om:





Inga kommentarer: