söndag 11 februari 2007

Morgonluft! (?)

Det här med sajtsnurran för att få upp sina siffror var lite jobbigt, för att inte säga farligt. Rätt många sajter i den hanteringen attackerade med både virus och trojaner. På jobbet gick den inte att köra, IT undrade vad jag höll på med när jag vid ett tillfälle hade tio virusvarningar på lika många minuter. Det här med "undersökande journalistisk verksamhet" var inte tillräckligt. Jag beordrades att lägga ner Snurran.

Hemma fick jag dedicera GammelPC-n till snurran. Sagda PC är lätt att blåsa om med en Disk Image och Norton Ghost, men ändå. Det blev lite väl jobbigt. Jag lade ner den biten.

Twingly!
En ny tjänst har dykt upp. En länk mellan Bloggosfären och tidningarna, som det heter. Twingly är en tjänst som lägger "Bloggar om" till artiklar publicerade av SvD, DN, Metro, SvT med flera.

Tanken är att man länkar till en artikel i något av medierna, så får man en länk (och besökare!) därifrån. Givetvis har folk utnyttjat detta. Jinge, den skarpögde var tidigt ute. I torsdags, bara någon dag efter Twinglys officiella lansering, noterade han att en del bloggare plötsligt fick anledning att länka till SvD och DN.

”Kalle Kuling” skriver i normala fall 3-4 inlägg i veckan men igår skrev han 8-10 och alla citerade och länkade till någon av morgontidningarna
”Kajsa Kavat” lyckades med att skriva ett inlägg där hon länkade till DN två gånger och SvD lika många. Det är duktigt och bevisar den kvinnliga simultanförmågan
Så sant. Det skulle jag också göra. Vem gör inte vad för att synas?

Nu tar Jinge bladet från munnen. Idag pekar han ut Kajsa Kavat. Det är, inte oväntat för mig iaf, Kulturbloggen.com, som har bytt beteende efter Twinglys uppdykande på scenen. Kulturbloggen förklarar sitt nya beteende med att "det är viktigt att nå ut med sitt budskap". Jinges svar på detta är precis vad jag känner:
Det är så många besökskåta bloggare som gör som Rosemarie och Kalle Kuling, de anpassar hela sitt skrivande efter morgontidningarna och på sikt kommer det givetvis inte att leda till något positivt för bloggarna. Man gör nämligen sig själv en otjänst om man grovt underskattar sina besökare. Det är fullt möjligt att Kalle Kuling et consorties drar på sig tusen extra sidvisningar, men de besökare de får lär sig snart vad det handlar om
Det, vänner, är själva budskapet med den här bloggen. Håll isär det här med besökare respektive läsare. Siffror är inte allt. Tala gärna om det för Kajsa K och Kalle Kuling också.

Nu har jag reggat den här bloggen på Twingly. När tillfälle bjudes kommer jag att länka hej vilt, så får vi se. Eftersom jag i allt väsentligt håller med Jinge så kommer jag dock att söka relevans i tidningslänkarna. Hoppas jag, iaf

PS Utan att för den skull förhäva mig, kan jag berätta att jag har haft Kajsa Kavat på min 'Short List' över fuskare ett antal veckor nu. Vi får väl se detta som en indikation på att hon ska vara kvar där...

Update: Läs Bloggen Bent om Knuff och Twinglyeffekten. Vad blir följden av Twingly? Bent verkar iofs inte heller tro annat än att alla besökare verkligen är läsare av hans blogg, men ändå. En läsvard artikel.


Andra bloggar om:




4 kommentarer:

Anonym sa...

Men besökare blir läsare. Om man inte har några besökare, har man inga läsare. Om 1000 besökare kommer och 200 läser så är det ju bättre än om 20 kommer och 10 läser. Eller?

CV sa...

Otroligt. Du försvarar bloggare som använder sexord i rubrikerna men kritiserar bloggare som skriver om klimathotet bara för att det råkar finnas tidningsartiklar som de länkar till. Ute i övriga världen har tidningar en längre tid länkat till bloggar. När det nu sker här blir det ett himla liv på en del.
Jösses amalia.
RS
kulturbloggen.com

CV sa...

Att hålla med den person i bloggosfären som är elak mot så många....
oj, oj, oj, din trovärdighet är noll.
RS
kulturbloggen.com

Anonym sa...

Björn: Av de besökare man får av en Sajtsnurra kan läsarna förmodligen inte ens räknas i promille. Dessutom anser jag att man sänker sin trovärdighet om man 'lurar' till sig läsare. De blir nog inte återkommande.

Cv: Bara för att jag håller med någon i en sak, betyder det inte att jag stöder vederbörande i allt, hoppas jag att du förstår.