söndag 25 februari 2007

Kvalitetslänkar?

Nu har jag fått anledning att använda Twingly. Karin Rebas skriver om en plattare värld och Webb 2.0, den användargenererade webben på DN.se. Det i mina ögon viktigaste berör hon helt flyktigt: Kvaliteten på den information som tillförs via blogglänkarna.

den varierande kvaliteten i bloggvärlden gör det också besvärligt att sålla bland informationen. Vilka källor kan man lita på? Vilka bloggar är värda läsarnas tid och uppmärksamhet?
Det är tyvärr allt. Hon besvarar inte frågan. När så många pingar Twingly mest för att höja sina besökssiffror, så är frågan inte så lite relevant. I skrivande stund finns det 13 blogglänkar vid artikeln. Jag har inte gått igenom dem, men alla 13 är nog inte kvalitetslänkar. Snart blir det en till, förresten ;-)

En sak har jag listat ut. Pingar man Twingly och får en länk till sin blogg vid en artikel så sker det ingen förhandsgranskning. Detta eftersom en av länkarna vid artikeln skapades mitt i natten, klockan 02:36. Så dags kan det knappast ha suttit någon redaktör och kollat upp inlägget före publicering. Det finns iofs en anmäl-knapp, men räcker det?

Spam
Det är ingen vild gissning att folk redan sitter och filar på script som länkar till reklamsajter med hjälp att Twingly. Tjänsten är helt enkelt för bra för att inte missbrukas. Den första bombvågen med reklamlänkar vid i princip alla artiklar på DN och SvD lär nog komma snart.

Jag har faktiskt funderingar på hur jag skulle lägga upp taktiken om jag vore spammare, men det skriver jag naturligtvis inte om här.

Artikeln.


Update kl 1340. Pingade Twingly OK vid tiotiden i dag. Fortfarande inget på DN. Ingen annan blogg har lagts till, heller. Kankse dom har moderatorer ändå?


Andra bloggar om:



Inga kommentarer: